På tur

8/7-8/8 2014, 3100km fra Nordkapp til Lindesnes
med telt, kjøkken og eventyrslyst

söndag 20 juli 2014

Dag 13, söndag 20/7 Saltstraumen - Ågskardet

Måste börja med hur otrolig Maria är. För 14 dagar sedan deltog hon i Ironman Haugesund 70.3 där det blev ny personligt rekord med nästan 40 min och tiden 5:39. På måndagen gick flyget från Sola vid 11 och jag var tvungen att ordna rullstol åt Maria för att hinna med alla flygbyten. Maria kunde knappt gå. Vi kom fram till Honningsvåg sent på kvällen och tidigt tisdag började cykeläventyret. Först på fredagen började hon kunna gå normalt igen. Maria har cyklat starkt från dag ett och har varit en klippa på alla etapper hittills. Hon är fantastisk och jag är glad jag gör denna turen med henne.

Idag startade vi rekordtidigt. Redan kl 9:14 stod vi klara efter en god frukost på Saltstraumen Hotell. Direkt fick vi första backen, bron över Saltstraumen där det tyvärr var lite drag när vi passade. Efter det var det bergodalbana alla 90 km till färjan vid Ørnes.

Vi hade gott tempo trots väldigt många tunga backar som var extra tuffa i värmen.  De 90 km cyklade vi på 5:15 inkl  30 min lunchpaus vid en kall fjällbäck (för kallt för ett bad) och 15 min övrigt paus. Lite stress att hinna med färjan men vi kom fram med 40 minuter till godo. På denna sträckan var det 1100 m stigning.  Jobbigt! Kalle var sliten. Softis på båten hjälpte lite grann.
Efter färjan hade vi 30 km till nästa, trodde det var platt och easypeasy för på kartan såg det ut som vägen gick längs med fjorden. Det gjorde den inte, många sega backar och 360 m stigning. Det tog vi på 1:34. Härifrån hade vi häftig utsikt ut mot glaciären Svartisen. I väntan på färjan köpte vi våfflor med rømme och sylt.

Totalt idag blev det 121 km på 6 timmar effektiv cykeltid.  Snitt på 20,2 km/h och 1460 m stigning.

Nu är vi på dagens tältplats. En fin sjö med cool utsikt :-) Vi har badat, ätit middag och nu är vi trötta. Idag blir det förutom rekordtidig start även rekordtidig godnatt. Klockan är 22:25, blogginlägg är färdigt och ögonlocken tung. Imorgon satsar vi på runt 100 km. Vi får se hur det passar med färjor...