På tur

8/7-8/8 2014, 3100km fra Nordkapp til Lindesnes
med telt, kjøkken og eventyrslyst

torsdag 31 juli 2014

Dag 24, torsdag 31/7, Molde - Spjelkavik

Vi vaknade i hyttan av smatter på taket. Det märktes att ingen av oss var supersugna på att komma ut på vägen idag. Morgonrutinerna tog längre tid än vanligt.

Efter hela 3 km tog vi första paus i det att regnet tilltog. Garaget under köpcentret i Molde var varmt och skönt och Kalle kunde leta rätt på sina skoöverdrag. Maria smet iväg och handlade färdkosten. Därifrån hade vi sedan 12 kuperade km till första färjan.

Färjan kom i det att vi cyklade ner den sista backen. På den 10 min korta färjeturen hann vi med både tacobaguette och svela på kaféet.

Motvind och backar i ca 35 km till nästa färja. Långt och segt parti.

Vi kom till färjeläget med gott om tid så vi  ordnade varm mat och dricka. Gröt med chokladbitar och banan med varm choklad.

I botten av en ordentlig stigning började det regna mer och vi tog på oss regnkläder. När Kalle skulle växla ner för att ta sig an backen smällde det till men inget skedde. Vajern till bakväxeln hade gått av. Tilbaka till skyddet av busskuren. Medans regnet tilltog hjälptes vi åt att byta till en ny vajer som vi hade i reserv.

Vi försöker ofta följa cykel- och gångvägar men ger snabbt upp. De slutar oftast helt plötsligt (som bild nedan visar) eller viker av en helt annan väg.

När vi kom till Spjelkavik var klockan mycket och vi var genomblöta och slitna. Ingen camping i sikte så det blev närmsta hotell, ett hotell med all-you-can-eat våfflor :-)

Regn redan från morgonen

Det går faktiskt att njuta av cykling i regn

Vi er vana att gång- och cykelbanorna försvinner i intet

Växelvajern gick av
Go busskur att meka i ly av

Efter en dag i regn var det gott att komma in och torka sig och kläder