På tur

På tur
8/7-8/8 2014, 3100km fra Nordkapp til Lindesnes
med telt, kjøkken og eventyrslyst

måndag 7 juli 2014

Ironman Haugesund 70.3

Igår gjorde Maria sin andra Ironman 70.3 i Haugesund och sin andra triatlontävling. Tävlingen är på distansen halv fulldistans, altså 1900 m simning, 90 km cykel och avslutningsvis 21,1 km löpning.

Damklassen startade nästan först. Bara proff och topprankade i NM startade 5 min före. Maria är en god simmare och ställde sig långt fram i startgruppen med x damer. Simningen gick fint men det var lite problem med navigationen. Maria klev ur vattnet efter 37 min på en 64 plats.  

På cyklingen hade Maria en god flyt och höll sig enligt planen vad gäller energi och intensitet. Nu började det bli trångt på vägarna när de starkaste männen som började 15-25 min efter kom ikapp. Inga stora problem och hon rullade in till växlingszonen efter en cykeltid på 2:58 och en 70 plats. Lite små ryck i vaderna gjorde Maria lite orolig för kramp men ingenting som gjorde att hon saktade ner.

Ut på halvmaraton
Dette känner Maria är hennes svagaste gren och har inte tränat så mycket på detta. Men nu gällde det att hitta flytet och komma in i zonen vilket var lätt med hjälp av det otroliga publiktrycket och hejjaropen från andra deltagare. Stavanger Triatlon Klubb hade många deltagare som hjälpte varandra framåt. Att mor och far tog turen för att hejja hjälpte såklart mycket.
Maria höll ett stabilt tempo och kom imål på nytt personligt rekord på halvmaraton med ca 10 min och en totaltid på 5:39 med plaseringen 81 av x damer. Ny personligt rekord på 70.3 distansen med 36 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar